The Great He-Goat
Cie Mossoux-Bonté
De Compagnie Mossoux-Bonté laat zich opnieuw inspireren door de schilderkunst, met name door Goya, wiens grote verdienste volgens Baudelaire erin bestond om « het monsterlijke waarheidsgetrouw voor te stellen ».
The Great He-Goat is een spookachtige wandeling doortrokken van een onrustwekkende vreemdheid en is ontleend aan De grote geit en aan Pinturas Negras, twee werken die de dove schilder aanbracht op de muren van zijn huis op het einde van zijn leven, in een heel ander tijdperk dan dat van ons, vol politiespanning, inquisities, veel ellende ...
Onder het oog van een kind vertolken tien dansers een verwarde gemeenschap, waar men de weg begint kwijt te raken, waar het reële een illusie wordt. Geflankeerd door hun «dubbel-marionetten» halen de lichamen de perceptie van de toeschouwer uit evenwicht, om hem daarna te sturen naar fascinatie in het groteske universum van de schilder.
Op het ritme van fandango’s, chaconnes en oude slaapliedjes zingt een horde schaduwen verloren gegane liederen, reist ze door de rampen van de geschiedenis, verbergt ze haar ontreddering met spot of met halfslachtige grappen, om toch maar niet af te glijden in een algemeen debacle.
Een waanzinnig visueel en helder klinkend schouwspel !
Conception et chorégraphie Nicole Mossoux
Mise en scène Nicole Mossoux, en collaboration avec Patrick Bonté
Interprétation et collaboration artistique Juan Benítez, Dounia Depoorter, Thomas Dupal, Yvain Juillard, Frauke Mariën, Fernando Martin, Isabelle Lamouline, Shantala Pèpe, Candy Saulnier, Fatou Traore, Eva Ponties-Domeneghetty en alternance avec Marie-Lou Adam
Figures, costumes et scénographie Natacha Belova
Création vocale Jean Fürst
Création sonore Thomas Turine
Lumière Patrick Bonté
Réalisation des costumes Patty Eggerickx, avec l’aide de Lydie Fourneau, et de Myriam Simenon, Agnès Brouhon et Christelle Vanbergen de l’atelier costumes du Théâtre de Liège
Réalisation des masques Loïc Nebreda et Audrey Robin
Réalisation des prothèses Laurent Couline
Maquillages et perruques Rebecca Flores-Martinez
Réalisation du décor Mikha Wajnrych
Formation flamenco Coral Vados
Assistanat Anaïs Grandamy et Sébastien Chollet
Assistanat et régie plateau Rita Belova
Direction technique Jean-Jacques Deneumoustier
Remerciements Anna Moreno i Lasalle, Alicia Tajuelo Martin, Lou Emanueli et Cécile Maniquet
Production Compagnie Mossoux-Bonté, en coproduction avec Charleroi Danse – Centre chorégraphique de la Fédération Wallonie-Bruxelles – Belgique, La Briqueterie - CDCN du Val-de-Marne, Le Théâtre de Rungis, La Coop asbl. et Shelterprod. Avec le soutien du Théâtre de Liège, du Théâtre de Châtillon, Taxshelter.be, ING et du Tax-Shelter du gouvernement fédéral belge, de la Fédération Wallonie-Bruxelles, service de la danse et de Wallonie-Bruxelles International.
Crédits photo: Mikha Wajnrych, Anaïs Grandamy, Manon Dumonceaux